Δευτέρα, 20 Ιουλίου 2015

Διαλογισμός: Σύμμαχος μυαλού & πνεύματος


Το Internet καταστρέφει πιθανώς τη συγκέντρωσή μας, ωστόσο οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να θέλουν οι εργαζόμενοι να είναι συγκεντρωμένοι. Η βελτίωση της μνήμης και η ικανότητα να συγκεντρώνεται κάποιος διαρκεί χρόνια, γιατί χρειάζεται καλλιέργεια και κατάρτιση, και πάνω από όλα επιδεξιότητα.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα πήραν 48 φοιτητές και τους χώρισαν σε δύο ομάδες, 
μια ομάδα επίγνωσης και συναίσθησηςκαι μια ομάδα διατροφής. Οι ομάδες συναντιόντουσαν για 45 λεπτά τέσσερις φορές την εβδομάδα για δύο εβδομάδες. Είχαν διδαχθεί από επαγγελματίες με μεγάλη εμπειρία στους αντίστοιχους τομείς τους. Η ομάδα επίγνωσης χρησιμοποιούσε τη φυσική στάση του σώματος και στρατηγικές για την τεχνική του διαλογισμού εστιασμένες στην προσοχή.
Πιο συγκεκριμένα:
- Απαιτούσε από τους συμμετέχοντες για την αύξηση συγκέντρωσης και συναίσθησης στις καθημερινές τους δραστηριότητες να κάνουν 10 λεπτά καθημερινού διαλογισμού έξω από την τάξη. Κατά τη διάρκεια του διαλογισμού, οι συμμετέχοντες κάθονταν πάνω σε μαξιλαράκια σε έναν κύκλο. Κάθε ομάδα έκανε από 10 έως 20 λεπτά ασκήσεις συναίσθησης και απαιτούσε εστιασμένη προσοχή σε κάποια μορφή αισθητηριακής εμπειρίας (π.χ. της 
αναπνοής, τις προτιμήσεις τους για ένα κομμάτι φρούτων ή ήχους).
Οι ασκήσεις περιλάμβαναν:
- Κάθισμα με πόδια σταυρωμένα και βλέμμα χαμηλωμένο, διακρίνοντας ποιες σκέψεις προέκυπταν αβίαστα και ποιες αφορούσαν αρνητικό τρόπο σκέψης.
- Περιορισμό τον αποπροσανατολιστικών σκέψεων που αφορούσαν ανησυχίες του παρελθόντος ή του μέλλοντας, αποδίδοντάς τες ως προβολές που συμβαίνουν στο παρόν.
- Χρήση της αναπνοής ως μέσο για συγκέντρωση κατά τη διάρκεια του διαλογισμού
- Επανειλημμένο μέτρημα μέχρι το 21 με συνεχόμενες εισπνοές – εκπνοές .
- Προσπάθεια να αφήνουν το μυαλό να ξεκουράζεται φυσικά αντί να καταπιέζουν την εμφάνιση σκέψεων.

Η έρευνα έδειξε ότι καλύτερα αποτελέσματα σε βελτίωση μνήμης και ικανότητα συγκέντρωσης (περιορισμό άσχετων σκέψεων εκεί όπου απαιτείται προσοχή) τα είχε η ομάδα του διαλογισμού, και όχι η ομάδα που έκανε σωστή διατροφή.
 
Αφιερώνοντας χρόνο στις σκέψεις, την αναπνοή, τη στάση του σώματός μας, και γενικά σε ό,τι παρόμοιο μας ηρεμεί, αποδεικνύεται ότι είναι πολύτιμο για τις συνολικές νοητικές μας λειτουργίες. Ο διαλογισμός είναι δωρεάν και καθότι γενικώς επενδύουμε σε πολλά, ο διαλογισμός αξίζει να συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμά σας. 
Ακόμα κι αν δεν μπορείτε να βρείτε χρόνο για να διαλογιστείτε, υπάρχει πάντα μια στιγμή να σκεφτείτε έντονα και να συγκεντρωθείτε σε κάτι που αγαπάτε ή επιθυμείτε πολύ.
Πηγή: Ηέρευνα “Mindfulness Training Improves Working Memory Capacity and GRE Performance While Reducing Mind Wandering” είναιδημοσιευμένηστηνεφημερίδαPsychological Science.

Contact: dr.nsgx@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου