Δευτέρα, 8 Φεβρουαρίου 2016

Σώμα- οι Στάσεις που ανεβάζουν την Αυτοπεποίθηση



Οι στάσεις του σώματος που παράγουν Δύναμη και Αυτοπεποίθηση
.

Ένα σωρό βιβλία αυτοβελτίωσης εδώ και χρόνια δίνουν μαθήματα για τη στάση του σώματος, ξεδιαλέγοντας τις πόζες που πρέπει να παρακολουθήσουμε για να ανιχνεύσουμε τις διαθέσεις των ανθρώπων γύρω μας, να αντιληφθούμε προθέσεις και να πάρουμε μέτρα. Στην πραγματικότητα δεν λένε τίποτα καινούργιο από αυτά που ξέρουμε. Υποσυνείδητα όλοι πιάνουμε στον αέρα την ενέργεια των ανθρώπων γύρω μας, με σήματα περισσότερο ή λιγότερο εμφανή και πλέον οι ειδικοί έχουν ξετινάξει τόσο λεπτομερώς την αλφαβήτα στάσεων του κοινωνικού ανθρώπου που είμαστε επαρκώς  υποψιασμένοι, τόσο ώστε να μπορούμε να πούμε πότε ο συνομιλητής μας είναι εχθρικός, πότε μας φλερτάρει και πότε έχουμε το πάνω ή το κάτω χέρι σε μια συνάντηση.

Αυτό που είναι ενδιαφέρον στις πιο πρόσφατες μελέτες, ακριβώς γιατί έχει γίνει μετρήσιμο σήμερα στο εργαστήριο είναι το πόσο οι στάσεις που παίρνει το δικό μας σώμα επηρεάζει συναισθηματικά και ψυχικά, δηλαδή νευροφυσιολογικά εμάς τους ίδιους. Τα συμπεράσματα είναι εντυπωσιακά. Από πολλά διαφορετικά πανεπιστήμια τα αποτελέσματα είναι τα ίδια: Οι δυναμικές στάσεις σώματος, αυτές που στην αγγλική παίρνουν τον τίτλο Power Positions (Στάσεις Ισχύος) ανεβάζουν κατακόρυφα τα επίπεδα της τεστοστερόνηςτης ορμόνης που συνδέεται με την δύναμη και την κυριαρχία στο ζωϊκό και ανθρώπινο βασίλειο και ταυτόχρονα κατεβάζουν τα επίπεδα της κορτιζόνης, της ορμόνης του «στρες» που αν μείνει σε χαμηλά επίπεδα, με τον καιρό προκαλεί δυσλειτουργίες, υπέρταση και απώλεια μνήμης.


Ο Φελπς, σε ισχυρή στάση αυτοπεποίθησης «ελέγχει» την ολυμπιακή πισίνα


Υποκρίσου και θα γίνει

Κυριολεκτικά, το κύκλωμα της δύναμης λειτουργεί κυκλικά. Η υιοθέτηση μιας ισχυρής στάσης από το σώμα στέλνει πληροφορίες στον εγκέφαλο και αυτός με τη σειρά του επιδρά στην φυσιολογία ρυθμίζοντας τα επίπεδα ορμονών. Η ερευνήτρια του Harvard, Amy Cuddy, διεξήγαγε στο εργαστήριο μια σειρά πειραμάτων που έδειξαν ότι φτάνουν μόλις δύο λεπτά σωματικής στάσης για να αλλάξει δραστικά η νευροφυσιολογία των ανθρώπων.
Τα «υποκείμενα του πειράματος» έπαιρναν για δύο λεπτά τις στάσεις δύναμης που τους υποδείκνυαν και αμέσως μετά μετρούσαν τα επίπεδα της τεστοστερόνης που βρίσκονταν κατά 19% αυξημένα και τα επίπεδα κορτιζόνης που έπεφταν κατακόρυφα κατά 25%. Παράλληλα παρατηρούσαν και τις επιδόσεις τους σε παιχνίδια τύχης.


Όσοι δοκίμαζαν τις στάσεις αυτοπεποίθησης και δύναμης ρίσκαραν πολύ ευκολότερα και με μεγαλύτερη προθυμία σε τυχερά παιχνίδια, ήταν δηλαδή πολύ πιο ανοιχτοί να πάρουν δράση και ρίσκα, και όλοι ξέρουμε ότι η ανάληψη ρίσκου είναι βασικό χαρακτηριστικό αυτών που πετυχαίνουν. Αντίθετα, όταν τα υποκείμενα, άντρες και γυναίκες έπαιρναν στάσεις χαμηλής δύναμης, συρρικνώνοντας το σώμα τους ή με αμυντικές, προστατευτικές θέσεις των άκρων τους η τεστοστερόνη έπεφτε κατά 10% και η κορτιζόνη αυξανόταν κατά 17%.


Η Amy Cuddy στην παρουσίασή της στα Ted’s εξηγεί παραστατικά τις στάσεις των νικητών

Το συμπέρασμα ήταν απόλυτο: Η αρχή «Υποκρίσου και θα γίνει» ισχύει. Οι αμερικανοί το λένε με την πασίγνωστη πλέον φράση «Fake it till you make it!» που πέρα από ευσεβής πόθος έχει και μεγάλη αλήθεια μέσα της. Μια άλλη διαπιστωμένη αλήθεια άλλωστε είναι το γεγονός ότι οι άνθρωποι με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή, επηρεάζονται περισσότερο από το πώς αισθάνονται για μας, απ’ ότι από αυτά που τους λέμε. Η έρευνα αυτή έχει μεγάλη επίδραση εάν εφαρμοστεί σε ανθρώπους που πάσχουν από κάποιο είδος συνδρόμου κατωτερότητας ή που για κάποιους λόγους, σε μια ορισμένη περίοδο της ζωής τους έχουν πολύ χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.
Η ερευνήτρια Amy Cuddy είναι ένα έξοχο παράδειγμα για το τι συμβαίνει όταν σε κατάσταση αδυναμίας ένας άνθρωπος υποκρίνεται ότι έχει δύναμη και ανεβασμένη αυτοπεποίθηση. Θύμα ενός σοβαρού αυτοκινητιστικού ατυχήματος η ίδια όταν ήταν φοιτήτρια, το πάλεψε ενάντια σε όλους τους γιατρούς που έλεγαν ότι η εγκεφαλική βλάβη που υπέστη θα την άφηνε σχεδόν φυτό, ανίκανη να τελειώσει τις σπουδές της.
Με συνεχή προσπάθεια, με πολύχρονα μαθήματα χορού που βελτίωσαν σημαντικά τη στάση του σώματός της και «πεισματικό παιχνίδι ρόλου» ότι μπορεί να τα καταφέρει σήμερα είναι μια όμορφη, υγιής γυναίκα που μαθαίνει στους άλλους πως μπορούν να κερδίσουν κι ένα στοίχημα που δείχνει χαμένο. Τα δύο λεπτά υιοθέτησης μιας θετικής σωματικής στάσης αρκούν αποδεδειγμένα για να αλλάξουν την έκφραση του προσώπου και από την έκφραση εξαρτάται ένα μεγάλο μέρος των πραγμάτων που μας συμβαίνουν, όπως το αν θα προσληφθούμε εμείς ή κάποιος άλλος υποψήφιος σε μια δουλειά μετά το πέρας της τυπικής συνέντευξης.



Ποιες είναι οι Σωματικές Στάσεις Δύναμης και Αυτοπεποίθησης;

Ισχυρή στάση είναι αυτή που ασυνείδητα υιοθετούν οι αθλητές στο τέλος ενός νικηφόρου αγώνα, δηλαδή με τα χέρια και τα πόδια σε πλήρη έκταση, ανοιγμένα και τεντωμένα δυναμικά με το κεφάλι ψηλά και προς τα πάνω. Στην ουσία, οποιαδήποτε μορφή «τεντώματος», stretching, πέρα από το ότι έχει δυναμική επίδραση στην φυσιολογία του σώματος ξεμπλοκάροντας πιασίματα και βοηθώντας στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, ενδυναμώνει την αυτοπεποίθηση καθώς το σώμα «ανοίγεται» και καταλαμβάνει μεγαλύτερη περιοχή στον χώρο, στάση που υιοθετούν όχι μόνο τα θηλαστικά αλλά σχεδόν κάθε ζώο όταν κάνει επίδειξη δύναμης. Δεν είναι μόνο οι κοντινοί μας χιμπατζήδες και γορίλες που ορθώνονται και «φουσκώνουν» για να δείξουν δύναμη αλλά και τα πουλιά ανοίγουν τα φτερά τους σε ανάλογες περιπτώσεις για να κυριαρχήσουν σε μεγαλύτερο χώρο, η κόμπρα διογκώνει το κορμί της, τα παγόνια επιδεικνύουν πλήρως την ομορφιά της ουρά τους για να επικρατήσουν των αρσενικών τους ανταγωνιστών.



Δεξιά, δείγμα θετικής και δυναμικής στάσης σώματος, αριστερά, στάσεις χαμηλής αυτοπεποίθησης


Συνειδητά ή υποσυνείδητα οι άνθρωποι παίρνουν με το σώμα τους αντίστοιχες πόζες. Όλοι θαυμάζουν το ωραίο στήσιμο των χορευτών, μετά από χρόνια προπόνησης με ίσια την πλάτη και ψηλά το κεφάλι, την περήφανη στάση των αθλητών, τον «αέρα» των πετυχημένων ανθρώπων που χαρακτηριστικά αποδίδεται με το «αφ’υψηλού ύφος», παραστατική φράση για τους δυο-τρεις πόντους ψηλότερης εντύπωσης που αφήνει το επιδέξιο κόρδωμα ή η εσωτερική έπαρση κάποιου.

Τα μεγάλα «ανοίγματα»-τεντώματα των μελών στον χώρο, άσκηση που εκτελείται τέλεια με τον χορό, το ίσιωμα της πλάτης, το προτεταμένο σαγόνι και το ανορθωμένο κεφάλι, στάσεις της γιόγκα όπως αυτή «του δέντρου» με τα πόδια γερά εδρασμένα στη γη και ισιωμένο κορμό, το φούσκωμα του στήθους, ανεβάζουν κατακόρυφα αυτοπεποίθηση, δύναμη και τον εαυτό μας στα μάτια των άλλων. Ειδικά αν τα παραπάνω συνοδεύονται από φαρδύ χαμόγελο, μια άλλη ασυνείδητη κίνηση υψηλής αυτοεκτίμησης που επηρεάζει τα επίπεδα των ενδοκρινών αδένων.


Γιάννα Χατζηπέτρου
#Quantumnaut

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου